Young Innovators Zomerevent 2016

logoklein
logo young innovators

Tijdens het zomerevent van Jong Nefarma kreeg iedereen eerst tips en trucs tijdens de mediaworkshop. Vervolgens kon dit meteen worden geoefende tijdens een gesimulieerde tv-uitzending. 

Hierbij een uitgebreid verslag van de middag.

Op donderdagmiddag 7 juli jl kwamen bijna honderd jonge medewerkers van verschillende innovatieve geneesmiddelenbedrijven bijeen in het Instituut Beeld en Geluid in Hilversum.

De ontvangst met koffie en thee in het atrium van het ruime kleurrijke en abstracte gebouw werd verder opgeleukt met heerlijke televisiegebakjes. Voor veel mensen was dit evenement de eerste keer na het Jong Nefarma nieuwjaarsevent in januari dat ze sectorgenoten weer persoonlijk konden zien en spreken en de sfeer zat er goed in.

Al snel moesten alle deelnemers zich naar de theaterzaal verplaatsen, waar men op rode banken plaatsnam onder een regenboog van kleuren. Bij binnenkomst werd iedereen aangemoedigd naast iemand te gaan zitten die hij/zij nog niet kende, wat de mediatraining en de interactie ten goede kwam.

De mediatraining werd geopend door Chris Potter van Bureau Beaufort. Een elegante dame met fris turquoise shirtje. Zij werd bijgestaan door Pom Zwart, een vlotte ervaren trainer in stijlvol zwart en mooie hakken. De reden van deze beschrijving heeft te maken met de eerste opdracht. Na een korte introductie door beide dames werd iedereen namelijk gevraagd het notitieblokje en een pen erbij te pakken en van de persoon naast zich op te schrijven wat de eerste indruk van deze persoon was. Er werd druk geschreven en gelachen. Vervolgens moesten de deelnemers de briefjes uitwisselen en wat bleek, nagenoeg iedereen herkende zich in de beschrijving die de voor hem onbekende persoon had geschreven. Kortom eerste indrukken zijn niet alleen belangrijk, maar vaak ook verrassend correct.

Vervolgens liepen de trainers door vijf stappen die essentieel zijn voor een goed (media) optreden, waarbij je de regisseur wordt van je eigen presentatie. Aan de hand van filmpjes met voorbeelden hoe het niet moet en hoe het dus helemaal verkeerd kan gaan (onder andere met het filmpje van Daan Roozengaard bij Collegetour), werd geillustreerd dat voorbereiding alles is. Om te beginnen, laat je niet alleen informeren over de inhoud en het doel van het interview, maar ook over de omgeving en de overige gasten. Vervolgens is het in stap 2 zaak je eigen authentieke verhaal te ontwerpen en deze te laten toetsen door een kritische vriend of collega. Stap drie ging in op de non-verbale en verbale communicatie en in stap vier gingen de jonge werknemers in tweetallen oefenen met de tips. Tenslotte is het altijd belangrijk om te reflecteren hoe het ging en hoe het in de toekomst beter kan.

Na afloop van deze workshop liep iedereen naar het restaurant beneden voor het lopend buffet met onder andere zalm en kip met groenten, kruidige rijst en frisse salades, waarna de mensen aan de hand van de nummers op hun badge en de nummers op de tafels buiten op het terras konden plaatsnemen om te genieten van het heerlijke eten en het mooie weer. Er werd druk gepraat en mensen maakten van de gelegenheid gebruik om met elkaar na te praten over de training en elkaar vragen te stellen over elkaars werk.

Na het diner was het tijd om tijdens de gesimuleerde TV-uitzending de mediatraining in praktijk te gaan brengen. Daarvoor was Fidan Ekiz uitgenodigd om te modereren. Aan tafel zaten Gerard Schouw, namens Nefarma, een jonge apotheker en een jonge zorginkoper van een zorgverzekeraar. Tevens waren er twee plekken voor vrijwilligers uit de zaal die wilden oefenen met wat ze in het eerste deel van het programma hadden geleerd. Op het grote scherm kon het publiek de deelnemers van dichtbij zien, als in een echte TV-uitzending. Fidan leidde hen met passie en oprechte nieuwsgierigheid door de drie stellingen gerelateerd aan geneesmiddelenreclame, prijsdiscussie en innovatie die de sector met zich meebrengt. De vrijwilligers probeerden dapper antwoord te geven op lastige vragen, zoals "hoe kan het zijn dat artsen grote bedragen krijgen om artsen bepaalde middelen te laten voorschrijven" en "waarom moeten geneesmiddelen zo duur zijn". Men zat zo in zijn/haar rol dat de tijd voorbij vloog. Om acht uur waren er pas twee onderwerpen besproken en moest er nog een laatste stelling worden behandeld. Over deze stelling, dat de ontwikkeling, productie en levering in het openbaar domein zouden moeten liggen, waren alle deelnemers het gelukkig al snel eens; dat is geen goed idee.

Na afloop van de "uitzending" was er nog een borrel, waarbij natuurlijk de borrelhapjes niet mochten ontbreken. Ondanks dat we behoorlijk waren uitgelopen, was iedereen erg positief. Er werd met enthousiasme door gediscusseerd en gebrainstormd met elkaar over hoe het nu is en hoe het anders zou kunnen in de toekomst. Op een gegeven moment werden we door de mensen van het Instituut vriendelijke verzocht naar huis te gaan. En de laatste mensen zijn toen met de leden van de werkgroep richting de auto's gelopen, terwijl de zon in de verte met een prachtige roze gloed onderging.

Video Young Innovators ZomerEvent 2016
Video Young Innovators ZomerEvent 2015