05-10-2021

Terugblik YIM Zomerevent: Maak van moeten, ont-moeten!

YIM Zomerevent
Netwerken voelt vaak als moeten. Tijdens het YIM Zomerevent op 26 augustus kregen de deelnemers aan de masterclass Succesvol (online) netwerken tips en tricks om effectiever en met meer plezier te netwerken.

‘Probeer van moeten, ont-moeten te maken’, was één van de adviezen van Veronique Hoex van de Expert Academy tijdens de masterclass waaraan 45 deelnemers meededen. Veel leden van de Young Innovators hebben het netwerken gemist de afgelopen periode, waarin het niet mogelijk was elkaar live te ontmoeten. Tijdens deze bijeenkomst konden de deelnemers in een vertrouwde omgeving warm draaien met netwerken. Hoex: ‘Want het loont om je netwerk in te schakelen, als je op iemand (digitaal) wilt afstappen’, gaf Hoex aan.

Je bent wie je kent
Door gebruik te maken van je netwerk, ben je zes stappen verwijderd van elke persoon op aarde. Dit principe wordt de 6 degrees of separation genoemd. Echter, hoe kom je in contact met bijvoorbeeld een derdegraads connectie? Hiervoor dien je zelf je netwerk te activeren.

Vier ingrediënten voor een actiever netwerk
Voor een actief netwerk, kan je inzetten op de volgende vier ingrediënten:

  • Branding: hoe moeten mensen jou onthouden? Bedenk hiervoor ongeveer twintig hashtags die jou goed omschrijven. Gebruik deze woorden of korte zinnen in je netwerkgesprekken. Zo weten mensen je beter te onthouden en later te vinden.
  • Vertrouwen: oud-collega’s weten of ze op je kunnen bouwen. Als je bekend staat als iemand die altijd te laat op meetings verschijnt, zullen deze oud-collega’s je minder snel aanbevelen. Bedenk dus wie jou vertrouwt, en bij wie je daar nog in kan investeren.
  • Gunfactor: mensen moeten je intrinsiek willen aanbevelen, anders zal dat niet vanzelf plaatsvinden. Hiervoor moet je sympathie opbouwen. Deze gunfactor creëer je door vooraf energie in diegene te steken. Feliciteer bijvoorbeeld iemand bij een verjaardag, of stuur af en toe een artikel door waarvan je weet dat diegene dat interessant vindt.
  • Interactie: uit het oog = uit het hart. De interactie moet warm blijven en niet enkel een herinnering aan een netwerkevent. Indien je een nieuwe connectie bent aangegaan, investeer daar ook in en laat het niet verwateren.

In de praktijk brengen
Bewapend met deze nieuwe informatie, gingen we over op daadwerkelijk netwerken. De deelnemers werden verdeeld over break-out rooms. Zij kregen, na een korte introductie, stellingen voorgelegd uit het Visiedocument om over te discussiëren. Hiermee hebben de deelnemers gedurende drie kwartier elkaar en de lidbedrijven beter leren kennen.

Hopelijk kunnen we elkaar bij het volgende event weer fysiek ontmoeten.